Lønsikring

Lønsikring er en rigtig god løsning til dem der har nogle store faste omkostninger i privatbudgettet hver måned. med lønforsikring får du et supplement til dine dagpenge, som giver økonomisk tryghed og mulighed for at forsikre op til 80 pct. af din nuværende løn i tilfælde af arbejdsløshed.

Usikkerhed på arbejdsmarkedet : Det er mange år siden at usikkerheden på arbejdsmarkedet har været så stor som den er i disse år. ansatte der har været i den samme stilling i det samme firma og som troede at deres job var sikkert, står lige pludselig uden job. Når krisen kradser er det som regel personalet der bliver sparet først, da det er her man hurtigst kan spare nogle omkostninger.

Rigtig mange ansatte, selvstændige og studerende melder sig ind i en a-kasse for at være sikret hvis hvis de skulle være så uheldig at stå uden job. Som medlem af en a-kasse har man nemlig krav på at få udbetalt dagpenge fra første ledighedsdag. Der er selvfølgelig nogle dagpengeregler der skal overholdes.

Dagpengesatsen er kr. 801.- pr. dag. svarende til kr. 17.355.- om måneden. Hvis man er vant til en højere indtægt og man har en række faste udgifter der skal betales hver måned er en lønsikring en rigtig god løsning til ikke at få bekymringer over økonomien, hvis man skulle blive arbejdsledig.

Vi forsikrer vores hus, bil og vores hund – hvorfor ikke også forsikre sig mod en usikker økonomi ?

Hvad er lønsikring ? Flere og flere vælger at tegne en lønsikring, da det kan være svært at leve af dagpenge over en længere periode.

Lønsikring er en privattegnet forsikring som a-kasserne tilbyder som supplement til dagpenge. med en lønsikring har man mulighed for at få udbetalt et større beløb hver måned, hvis man skulle blive længerevarende syg eller arbejdsledig. Ordningen er individuel og tilpasses dine behov og ønsker. Nogle a-kasser tilbyder ordningen selv om man ikke er medlem af  deres a-kasse.

Ordningen kan med fordel anbefales ansatte eller selvstændige der arbejder over 30 timer om ugen og tjener over kr. 21.000 om måneden.

Forsikringspræmien til lønsikring er fradragsberettiget, mens udbetalingerne fra lønsikringsordningen er skattepligtige.

Følgende regler kan bruges som en rettesnor for udbetaling af lønsikring – Tjek din a-kasse/forsikring for deres regler.

1. Du skal have haft forsikringen i 12 måneder, før forsikringen kan udbetales.
  2. Du skal uafbrudt have haft arbejde på fuld tid i 12 måneder
  3. Udbetalingen begynder 1 måned efter du bliver arbejdsløs.
  4. Udbetalingen kan fortsætte i op til 3, 6, 12 og i visse ordninger op til 24 måneder.

Det anbefales at tegne en lønsikring allerede idag, da du skal have haft ordningen i et år før den kan udbetales.

Man kan ikke få lønsikring, hvis man er på kontanthjælp.

Læs også om: supplerende dagpenge og frigørelsesattest – Efterlønsbidrag